loader

 

  • Aşırı Gerçekçi Yapay Zeka Sorunsalı

Bu konuyu özellikle yazmak istedim: Bir yazılım robotuyla mı yoksa bir insanla mı konuşuyoruz? Bu, çoğumuzun karşımıza çıkan ekranlarda-telefonlarda ‘Merhaba! Yardım edebilir miyim?’ mesaj bayrakları ve tartışma kutusu hakkında düşüncelerimiz.

Bazılarımız, bir makineyle mi yoksa bir insanla mı konuştuğumuzu anlayabilmek için kasıtlı olarak bu botları ikinci kez tahmin etmeye çalışıyoruz. Bunu yapıyoruz çünkü bir şekilde bu bilginin ne kadar yardım alabileceğimizi daha doğru bir şekilde değerlendirmemizi sağlayacağını umuyoruz – ve belki de müşteri sorunlarımızı veya taleplerimizi açıklamak için ne kadar çaba göstermemiz gerektiğine dair bir fikir ediniyoruz. Nisan 2021’de Avrupa Birliği (AB), AI yazılım botuyla konuşurken şirketlerin açıklamasını gerektirecek kurallar önerilerini çıkarırken, diğer yandan benzer düzenlemelerin Amerika Birleşik Devletleri California eyaletinde botlar için zaten mevcut olduğunu buraya şimdiden yazmak gerekli. Odak noktasını, insan merkezli, sürdürülebilir, güvenli, kapsayıcı ve güvenilir yapay zekanın gelişimini güçlendirmek için gerekli politika değişiklikleri ve ilgili yatırımlar olarak özetleyebiliriz.

 

  • Yapay Zeka Önyargısı

İşe alım, özgeçmiş taraması, otomatik video görüşmeleri ve diğer istihdam görevleri için yapay zekanın kullanılması, işçiler ABD’de AI ile ilgili ayrımcılık iddialarını sunmaya başladığından beri, kanun düzenleyicilerin ve yasa koyucuların radarında olduğunu biliyoruz. Kamu kurumları, kısa süre önce yapay zeka araçlarını ve bunların önyargıya nasıl katkıda bulunduğunu araştıracağının sinyalini verdi. Birçok açıdan eşitsizliğinin ön plana çıktığı son yıllarda veri-güdümlü karar veren otonom sistemlerdeki veri manipülasyonu, etiketleme ve ön-yargı süreçleri önemli bir başlık haline gelecektir. 

 

Prof. Dr. Altan Çakır (ITU/AITR)

 

 

 

Kaynaklar:

  1. https://www.forbes.com/sites/adrianbridgwater/2021/11/11/hello-robot-why-overly-realistic-ai-is-bad/?sh=2b97cc22c784&utm_content=buffer3c51b&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer